Podróżuj z aplikacją

0
705
Modern high speed train emblem, icon, label, silhouette Vector illustration

Na bogatym rynku z aplikacjami ułatwiającymi podróż pojawiły się kolejne dwie. A ponieważ sam często korzystam z usług PKP Intercity, postanowiłem nieco przybliżyć te nowe propozycje: jedna od PKP S.A. – PKP.appka, druga od Intercity – o nazwie PKP Intercity.

Najpierw zajmiemy się PKP.appką, którą stworzyły Polskie Koleje Państwowe S.A. Jest to aplikacja, jak mówi sama PKP S.A., dla każdego podróżującego pociągiem w naszym pięknym kraju, i to bez względu na to, jakiego rodzaju pociągiem podróżujemy. Można by rzec, że to taki „kombajn”, w którym kupisz bilet i podejrzysz, gdzie np. na dworcu wypijesz dobrą kawę. Tak, tak, dobrze przeczytałeś, Drogi Czytelniku, PKP.appka bardziej przypomina skrzyżowanie asystenta z przewodnikiem turystycznym po dworcach kolejowych.
A już mówiąc całkiem poważnie, PKP.appka daje nam możliwość sprawdzenia m.in. położenia dworca, informacji o kasach biletowych, toaletach, stojakach rowerowych; generalnie w tej aplikacji otrzymamy informacje o strukturze określonego dworca. Dla osób z niepełnosprawnością pewnego rodzaju ciekawostką jest „przycisk SOS”, który w zamyśle projektantów aplikacji ma nas połączyć bezpośrednio ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na dworcu. Przycisk ten jest pomyślany na okoliczność, gdy zauważymy coś niepokojącego na terenie stacji, na której się znajdujemy. Ciekaw jestem, czy osoby z niepełnosprawnością będą mogły skorzystać z takiego przycisku w przypadku, gdy np. zabłądzą na dworcu lub zajdzie inna sytuacja, w której będą potrzebować pomocy.
Oprócz tego aplikacja oferuje sprawdzanie bieżących odjazdów ze stacji, na której się znajdujemy, kolejnych odjazdów z tej stacji, a także zakup samego biletu.
Obecnie PKP.appka jest zintegrowana z aplikacją BILKOM, natomiast docelowo modułem sprzedażowym będzie aplikacja PKP Intercity.
PKP obiecuje dalszy rozwój aplikacji, która ma zostać wzbogacona o: możliwość zgłaszania usterek, kolejne wersje językowe oraz użyteczne dla pasażera informacje obejmujące m.in. nawigację dla wybranych dworców premium.
Aby nie było tak bardzo „miodowo”, kilka słów o dostępności PKP.appki. Niestety, jak to zwykle bywa, kwestia dostępności zdaje się zepchnięta gdzieś na dalszy plan. Wprawdzie aplikację da się obsłużyć, ale na pewno nie jest to obsługa bezproblemowa. Po pierwsze jest w niej sporo „kontrolek”, które zwyczajnie nie są zaetykietowane, czyli dla czytnika ekranu są to zwykłe obrazki, z którymi sobie nie radzi. Kolejny błąd tego typu to brak odpowiednich etykiet „kontrolek” na pasku zakładek. Można tutaj wypracowywać różne metody obsługi tej aplikacji, ale na pewno nie jest ona wygodna.
Lepiej przedstawia się kwestia dostępności w przypadku drugiej z omawianych aplikacji, czyli PKP Intercity. Ma ona zastąpić dotychczasową IC Mobile Navigator. W tej aplikacji kontrowersję wywołują metody płatności, gdzie tak naprawdę jedyna z nowocześniejszych metod płatności to blik. Kłopotliwe jest także wyszukiwanie stacji. Podczas wpisywania pierwszych liter z nazwy stacji, która nas interesuje, cały czas jesteśmy informowani o liczbie wyników pasujących do zapytania, które podajemy. Jest to szczególnie uciążliwe dla osób, które korzystają z klawiatury brailowskiej.
O ile PKP.appka jest skierowana do wszystkich pasażerów, niezależnie od przewoźników, jakich wybieramy, to nowa aplikacja PKP Intercity przyda się osobom podróżującym pociągami dalekobieżnymi. W tej aplikacji możemy wyszukać połączenie, możliwość zakupu w jednej transakcji biletów na przejazd z przesiadką, przewóz roweru, dodatkowego bagażu itd., profile zakupowe, w których można zdefiniować część stałych parametrów podróży, informacje o prognozie pogody w dniu podróży na zakupionym bilecie, możliwość zmiany imienia i nazwiska bez konieczności zwracania biletu, moduł mWARS, dzięki któremu można zamówić posiłek, nie wstając z fotela, informacja o śladzie węglowym.
To jeszcze nie koniec, jak obiecuje Intercity, aplikacja ma być cały czas rozwijana i wzbogacana o nowe funkcje, takie jak: zakup biletów na połączenia międzynarodowe, lokalizacja pociągu na mapie, informacja o spóźnieniach. Nie chciałbym być tutaj posądzony o nadmierną złośliwość, ale zapowiadana informacja o spóźnieniach może być szczególnie przydatna…

Dla zainteresowanych poniżej linki do pobrania aplikacji na platformy Android i IOS.
IOS:
https://apps.apple.com/pl/app/id6443487570?l=pl
Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.pkpik.pasazer.dworce&gl=PL

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here