Czerwiec był miesiącem niezwykle aktywnym, zarówno dla młodzieży, jak i nauczycieli w Słupsku. Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelna Organizacja Techniczna, już po raz osiemnasty wspólnie z Towarzystwem Kultury i Historii Techniki oraz Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów zorganizowała Ogólnopolski Konkurs pn. „Młody Innowator”.
Tym razem hasło Konkursu brzmiało: „Mam pomysł na innowacyjne rozwiązanie”. Projekt miał swój finał w Warszawie, adresowany był do uczniów szkół podstawowych (klasy VI-VIII) oraz szkół średnich. Jego celem było wykorzystanie, a przede wszystkim pobudzenie, twórczych zdolności dzieci i młodzieży.
W każdym roku efekty Konkursu są zdumiewająco dobre i dowodzą, że warto kontynuować taką formę rywalizacji, wyboru najlepszych prac po to, by jak najwięcej młodych ludzi odważyło się na pokazanie światu własnych pomysłów, rozwiązań czy innowacji. W Słupsku nie brakuje zdolnej młodzieży oraz wspierających młodzież nauczycieli, społeczników i promotorów nowych projektów. Dla tych osób pasja
i wiedza młodych jest zdecydowanie ważniejsza od narzuconego programu zadań szkolnych. Dzięki zaangażowaniu wspaniałych słupskich nauczycieli „Młody Innowator” jest kontynuowany, a przed uczniami otwiera się szansa. Gdy uczeń jest wspierany przez nauczycieli pojawia się wiara we własne możliwości, pomysł zamienia się w działanie. Przy czym szkolna ocena nie jest miarą sukcesu, ową miarą jest pasja
i pokazanie własnego potencjału. Zdarza się, że młodzi innowatorzy wyprzedzają swój czas, a my – dorośli
i doświadczeni – potrzebujemy takich rozwiązań, które pomogą nam żyć, być sprawniejszymi
w komunikacji, dostrzegać talenty młodych.
W czerwcu odbyło się podsumowanie Ogólnopolskiego Konkursu „Młody Innowator 2024/2025”
w siedzibie Naczelnej Organizacji Technicznej w Słupsku. Koordynatorką działań konkursowych w Słupsku jest Krystyna Popiel, kobieta pełna pasji, wspierająca młodzież i seniorów.
W palecie zgłoszonych projektów wyróżniła się praca uczniów klasy VII Szkoły Podstawowej nr 9 im. kmdra por. Stanisława Hryniewickiego w Słupsku, najbardziej marynistycznej szkoły, jak głosi hasło na jej portalu. Praca pn. „EKANS Inteligentny dom dla małych zwierząt”, ma przypominać ich właścicielom
o zachowaniu bezpieczeństwa pozostawionych w domu zwierzaków. Trójka młodych ludzi: Zuzanna Sokołowska, Patrycja Pierzchała i Janek Mróz wykazała się dużą empatią i pomysłowością. Zajęli trzecie miejsce w konkursie ogólnopolskim. Brawa dla młodego zespołu za kreację i innowacyjność. Prace prowadzone były pod okiem Agaty Kolatowicz i Tomasza Dziermańskiego.
W kategorii techników pojawiły się równie ciekawe rozwiązania technologiczne, użyteczne i rozwojowe. Uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych im. Tadeusza Tańskiego w Słupsku przygotowali trzy projekty. Jednym z nich jest tablica edukacyjna systemów przeciwpożarowych. Autorem rozwiązania jest Tomasz Agatowski, uczeń klasy IV, który tworzył pod kierunkiem inż. Marcina Ślufarskiego. Kolejnym projektem, który został dostrzeżony w Ogólnopolskim Konkursie „Młody Innowator 2024/2025” jest „TWARDY OLO”, młot do wbijania pali usprawniający stawianie ogrodzeń. Pomysłodawcami tego rozwiązania są uczniowie, którzy pod czujnym okiem mgr inż. Mileny Ginko stworzyli nie tylko wspierający człowieka młot, ale przede wszystkim efektywny zespół projektowy. Mieli wizję i konkretny cel, wiedzieli czego chcą, co mają robić i czemu urządzenie ma służyć. Gratulacje dla: Gracjana Jopka, Aleksa Huleckiego, Krystiana Andrika i Jakuba Gawła. Trzecim projektem tej kategorii był „SUNTRACK. Inteligent Tracker Powerbank”, którego autorami są uczniowie klasy II technikum: Jakub Wyporski i Tomek Pogodziński. Nauczycielem prowadzącym owego pomysłu był mgr Adrian Wójcik.
Kolejna kategoria to licea. Słupska Szkoła Młodych Fizyków działająca przy Liceum Ogólnokształcącym nr I w Słupsku (LO) zaprezentowała projekt pn. „Zmniejszenie ilości elektrośmieci”, co w dzisiejszych czasach jest niezwykle cenną inicjatywą z punktu widzenia środowiska. Nauczycielami nadzorującymi ów pomysł byli: mgr Grażyna Linder oraz mgr Jarosław Linder, autorami zaś: Antonii Lipiński (klasa III) I LO oraz Piotrek Śpiechowicz (klasa II) LO Społecznego Towarzystwa Oświatowego (STO).
Uczniowie I LO w Słupsku są również bohaterami innowacyjnego rozwiązania pn. „Czym zastąpić progi spowalniające”. I w tym przypadku nauczycielami prowadzącymi byli: mgr Grażyna Linder oraz mgr Jarosław Linder, autorami zaś: Bartosz Bieńkowski, Wiktor Jaszczak i Michał Marquardt, wszyscy z klasy IV LO.
Uczniowie II LO podczas spotkania zaprezentowali także projekt pn. „Mig Mig”, który prowadzony był pod okiem Krzysztofa Kalugi. I tym razem młodzi innowatorzy stworzyli zespół projektowy, w składzie którego znaleźli się: Natalia Czekaj z klasy II, Michał Rutkowski z klasy III, i Jakub Nyk z klasy IV.
Ostatnim rozwiązaniem w tej kategorii jest projekt pn. „Modernizacja pracowni pod kątem ułatwień dla ucznia niedowidzącego i z wadą wzroku”, który stworzyli uczniowie działający w Słupskiej Szkole Młodych Fizyków przy I LO w Słupsku. Nauczycielem prowadzącym była mgr Grażyna Linder, autorami zaś: Antoni Nosewicz I LO, Aleksander Kurzak LO STO, Borys Cholewczyński LO STO. Młody zespół otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie.
Danuta Maria Sroka
Informacje pochodzą od Krystyna Popiel