Jubileuszowy sezon 75-lecia istnienia słupski Teatr Lalki Tęcza zamknął wydarzeniem,
które szerokim echem odbiło się w teatralnym świecie.
Już sam pomysł Michała Tramera, dyrektora tej sceny, by uwagę skupić na scenografii, kostiumie i formie spektakli spotkał się nieomal z aplauzem branży, co skutkowało nadesłaniem do Tęczy 70 zgłoszeń spektakli.
Komisja kwalifikująca przedstawienia do przeglądu festiwalowego zdecydowała o udziale w nim 12 propozycji z teatrów w Niemczech, Polsce i Słowacji.
Obejrzeliśmy 11 bardzo różnych spektakli (Słowacy z Divadlo Houže nie przyjechali z powodów zdrowotnych), formy proste i bardzo rozbudowane.
Obok przedstawień oglądanych na słupskich scenach (Tęcza, Rondo, Filharmonia) i na promenadzie w Ustce widzowie przenieśli się w świat wirtualny za sprawą oglądanego dzięki goglom VR „Króla Olch” Puppentheater Zwickau. To – dla wielu osób nowe – doświadczenie pokazało, że dzisiejszy teatr skutecznie eksploruje nowe terytoria i formy.
Festiwalowi towarzyszyły wystawy plenerowe: Młodej Scenografii (na usteckiej promenadzie) i plakatu teatralnego (na słupskich bulwarach nadrzecznych).
Tęcza zaprezentowała także część lalek teatralnych ze swoich zbiorów – wystawę wciąż oglądać można w Białym Spichlerzu w Słupsku.
Podczas Festiwalu światło dzienne ujrzała także kolejna publikacja wydana przez słupskich lalkarzy: „Tęcza – mały wielki teatr” – monografia naukowa na 75-lecie Państwowego Teatru Lalki Tęcza.
Oceniające festiwalowe spektakle jury zaznaczyło ważność powołania Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022 dla środowiska lalkarskiego.
Jak wskazano w protokole: „Teatr Lalki «Tęcza» inicjując to przedsięwzięcie, zwraca uwagę na rangę plastyki w teatrze ożywionej formy”.
Jury, któremu przewodniczyła Joanna Braun, podkreśliło wysoki poziom oraz różnorodność zaprezentowanych przedstawień i przyznało następujące nagrody i wyróżnienia (za protokołem):
„Nagrodę w wysokości dwóch tysięcy złotych otrzymuje Wojciech Stachura za spójną i wielowątkową koncepcję aktorską i scenograficzną w spektaklu «Beton» Teatru Miniatura w Gdańsku.
Nagrodę w wysokości dwóch tysięcy złotych otrzymuje Michał Derlatka za wydobycie indywidualnych losów zamkniętych w zunifikowanej przestrzeni w spektaklu «Beton» Teatru Miniatura w Gdańsku.
Nagrodę w wysokości dwóch tysięcy złotych otrzymuje Łukasz Batko za zbudowanie przestrzeni wspólnej refleksji nad doświadczeniem uchodźstwa w spektaklu «Bezimienny/Nieznany» Fundacji Gra/Nice.
Nagrodę w wysokości tysiąca trzystu złotych otrzymuje Ewelina Ciszewska za kreatywną plastykę i malarskość ruchu w przedstawieniu «Brzydkie kaczątko» Teatru «Baj Pomorski» w Toruniu.
Nagrodę w wysokości tysiąca trzystu złotych otrzymuje Mateusz Mirowski za transfigurację przestrzeni kostiumem w spektaklu «Czarnoksiężnik z Krainy Oz» Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu.
Wyróżnienie w wysokości pięciuset złotych otrzymuje zespół Puppentheater Zwickau za teatralne poszukiwania formy w obszarze nowych mediów w spektaklu «Król Olch».
Wyróżnienie w wysokości pięciuset złotych otrzymuje Karolina Sadowska za wielowymiarowość zadań aktorskich i animacyjnych w spektaklu «Lot» Olsztyńskiego Teatru Lalek.
Wyróżnienie w wysokości pięciuset złotych otrzymuje Joanna Nygard za zbudowanie przejmującego obrazu relacji syna z ojcem w spektaklu «Tata» Teatru «Arlekin» w Łodzi.”
Festiwal, który być może odbywać się będzie cyklicznie, słupski Teatr Lalki Tęcza zrealizował za prawie 280 tys. złotych. Wydarzenie dofinansowały: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, miasta Słupsk i Ustka, Powiat Słupski i lokalni przedsiębiorcy.