Prowadzenie własnej firmy to nie lada wyzwanie, niezależnie od kraju w jakim się to robi, wymaga wiele samozaparcia i dyscypliny, aby osiągnąć sukces. Dobry pomysł nie wystarczy biorąc pod uwagę podatki oraz opłaty, jakie musi ponieść przedsiębiorca w Polsce. Niestety, comiesięczne koszty są spore i nie każda firma jest w stanie przez to utrzymać się na rynku. Czy jest jakiś sposób, aby założyć działalność gospodarczą i nie ponosić tak wysokich opłat za jej prowadzenie? Rozwiązaniem może być założenie firmy w Czechach. Co warto wiedzieć o tym pomyśle, zapytaliśmy Pana Michała Rejdycha właściciela firmy PROCART, który pomaga założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą w Czechach.

Czym zajmuje się Pana firma? W czym może pomóc przedsiębiorcom?

Własną działalność zarejestrowałem w 2010 roku, W 2015 roku zmieniłem działalność gospodarczą na spółkę. Na rynku działamy już od 11 lat. Specjalizujemy się w rachunkowości i zatrudniamy specjalistów, którzy posiadają ponad trzydziestoletnie doświadczenie księgowe. Współpracujemy z notariuszami i prawnikami, którzy przygotowują umowy oraz inne konieczne dokumenty czy licencje potrzebne do działania, czy zakupu firmy. Pomagamy w kontaktach z partnerami czeskimi, urzędami, organami państwowymi. Proponujemy również usługę „wirtualne biuro” i oferujemy prestiżowy adres na umieszczenie siedziby firmy w centrum Czeskiego Cieszyna. Jeżeli bowiem ktoś chce zarejestrować i uruchomić firmę – obojętnie czy będzie to jednoosobowa działalność, spółka z o.o., spółka jawna czy komandytowa, warunkiem jest posiadanie adresu, czyli pozwolenia właściciela nieruchomości na umieszczenie jego danych w rejestrach. To jest takie minimum. Nasza firma ma siedzibę na rynku, więc dojazd jest dogodny. Osoby chcące zarejestrować firmę powinny się upewnić czy lokalizacja wirtualnego biura nie mieści się przypadkiem w bloku lub w budynku z innymi firmami, które niekoniecznie są kontaktowe, bo na to, gdzie dana firma jest zarejestrowana niektóre urzędy czy kontrahenci zwracają uwagę. W ramach udostępnienia lokalu w postaci e-biura zajmujemy się korespondencją papierową naszych klientów. Korespondencja przychodzi do nas bezpośrednio i automatycznie, tego samego dnia przesyłki otwieramy, skanujemy i wysyłamy e-mailem. W większości przypadków jest to czeska korespondencja, więc od razu możemy ją przetłumaczyć. Gdyby ktoś chciał wynająć powierzchnię biurową w innym miejscu, pomagamy przy wynajmie nieruchomości, dzwonimy, umawiamy, wspieramy przy podpisaniu umowy. Zajmujemy się także rejestracją samochodów i ubezpieczeniami. Służymy pomocą przy zakupie, negocjacjach z salonami oraz doradzamy przy umowie leasingu, ponieważ prowadząc księgowość znamy wyniki finansowe firmy i możemy wstępnie klientowi powiedzieć, jakie warunki należy spełnić, żeby go otrzymać. Zawarcie umowy leasingowej dla obcokrajowców jest nieco bardziej utrudnione niż dla obywateli czeskich, ponieważ istnieje wyższy stopień ryzyka, że ktoś wyjedzie poza granice tym samochodem i już nie wróci. Stąd banki przychylniej patrzą na firmy, które działają przynajmniej pół roku na terenie Czech lub mają meldunek po czeskiej stronie. Niemniej jest to do załatwienia.

Doradztwo prawne też Państwo oferują?

Osobiście w niewielkim zakresie, bo nie jesteśmy prawnikami, ale z nimi współpracujemy. Szczególnie ważna jest kwestia PKD – czeskie są bardzo zawężone, nie są tak rozległe jak w Polsce. Ktoś, kto decyduje się otworzyć działalność, musi podjąć decyzję czy działalność będzie prosta, np. ogólno-handlowa: będzie coś sprzedawał, drobnego produkował czy podejmuje działalność wyspecjalizowaną. Działalność wyspecjalizowana wymaga posiadania dokumentów potwierdzających, że dana osoba potrafi tę działalność wykonywać. Dopóki tego nie będziemy mieli, nawet nie otworzymy takiej działalności jak fryzjer, mechanik, księgowy. W naszym kraju nie jest to konieczne, ale w Czechach jest to wymagane na wstępie. Urzędy nie wpiszą PKD, dopóki nie zobaczą dokumentu. Certyfikat powinien być wydany przez czeską szkołę lub należy ukończyć czeskie kursy, albo z Polski – ale to trochę trudniejsze, bo trzeba przetłumaczyć, wysłać do Ministerstwa, wówczas otrzymamy akceptację albo nie. W przypadku świadectw ukończenia wyższej uczelni, jest to dłuższy proces, bo należy je nostryfikować.

Formalności można załatwić na odległość czy wymaga to przyjazdu do Czech?

Dużą część spraw można załatwić na odległość. W najgorszej fazie pandemii, jak granice były zamknięte, a ktoś miał potrzebę załatwić coś w Czechach, praktycznie większość rzeczy załatwialiśmy na podstawie pełnomocnictw. Przygotowujemy pełnomocnictwa dwujęzyczne czesko-polskie i osoba z Polski może je uwierzytelnić u polskiego notariusza. Wtedy przesyła je do nas pocztą i wówczas możemy otworzyć firmę, zatrudnić pracownika, zrobić rozliczenia roczne, itd. Przyjazd nie jest konieczny, możemy go ograniczyć do minimum.

Co jest konieczne do otwarcia jednoosobowej działalności?

Jednoosobową działalność gospodarczą można szybko założyć, jest także tańsza w prowadzeniu. Łatwo ją zamknąć. Jeśli ktoś jest niedużym przedsiębiorcą i chce spróbować, zobaczyć czy działalność rozkręci się dalej – polecam. Potrzebne są w zasadzie dwie rzeczy – powinno się posiadać zaświadczenie o niekaralności z sądu z załącznikami, to należy nam dostarczyć w oryginale. Z uwagi na fakt, że polskie dowody osobiste nie zawierają adresów, trzeba przed urzędem dodatkowo wylegitymować się. Meldunek musi być urzędowo potwierdzony w jakimś dokumencie tożsamości, a jeżeli go nie ma, to należy dostarczyć potwierdzenie o pobycie stałym w Polsce, które otrzymamy w Urzędzie Miasta. Jeżeli mamy stałe zameldowanie w Czechach, to oczywiście może być. Jeśli natomiast mamy tymczasowe zameldowanie w Czechach, to urzędy nie zawsze chcą je akceptować. Wystarczy więc polski adres zamieszkania, czeski nie jest konieczny.

Jakie procedury prawne obowiązują przy zakładaniu spółki?

Mamy do sprzedaży gotowe, nowo założone spółki, które jeszcze nie rozpoczęły działalności, gdyby ktoś potrzebował założyć spółkę „na już”. Założenie spółki to rozwiązanie dla większych firm. Jest droższe i bardziej opodatkowane, bo istnieje podwójne opodatkowanie. Tu również konieczne jest zaświadczenie o niekaralności. Potrzebna jest siedziba – wirtualne albo fizyczne biuro. Do zawarcia umowy niezbędny jest akt notarialny. Spółka to osobowość prawna ze swoim NIP-em, Regonem, co jest nieco bardziej skomplikowane. Musimy wymyślić nazwę spółki, która nie może być zamienna ani powtarzalna. Nazwy są w Czechach już dość mocno wykorzystane. Proste i popularne nazwy, które z reguły proponują klienci, funkcjonują od wielu lat. Kapitał zakładowy należy wpłacić, nie tak jak w Polsce, tylko zadeklarować. Trzeba fizycznie go do banku wpłacić i uzyskać potwierdzenie. Należy jeszcze ustalić, kto będzie wspólnikiem, prezesem, itd. Uzyskanie uprawnienia na prowadzenie zawodu jest takie samo, jak przy założeniu działalności jednoosobowej. Musimy wybrać czy prowadzimy spółkę o profilu prostym albo bardziej ścisłym, licencjonowanym, tzw. rzemieślniczym. Przeszkodą jest, jeżeli ktoś nie posiada uprawnień. Wówczas będzie mógł wybrać tylko PKD ogólne, np. handlowe lub prace przygotowawcze. Przykładowo, jeżeli murarz nie dostarczy dokumentów, że jest faktycznie murarzem i posiada doświadczenie, to nie otrzyma wpisu w urzędzie, nie będzie mógł mieć wpisane „wznoszenie domów”, tylko „prace przygotowawcze i wykończeniowe”. Oczywiście właściciel – szef nie musi być budowlańcem, musi natomiast zatrudnić kogoś z uprawnieniami. Musi to być osoba, która ma doświadczenie. Jeżeli przyjdzie z tą osobą do urzędu i ona podpisze, że będzie pracowała i będzie odpowiedzialna za pracę, np. za wznoszenie budynków, to wtedy urząd wpisze PKD oraz imię i nazwisko osoby z jego certyfikatem uprawnień. Tak to funkcjonuje. Przy założeniu spółki przydałoby się także otwarcie konta bankowego, w tym również możemy pomóc. Rachunki mogą być otwarte w walucie czeskiej lub dowolnej. Konto, nie jest wymagane i banki nie są chętne do otwierania kont dla obcokrajowców. Czasami nawet trzeba powalczyć, aby otworzyć takie konto. Firmy, które przekroczą określony próg sprzedaży importu, eksportu, dodatkowo muszą robić statystyki co miesiąc, ewidencje celne, tzw. intrastat. Prowadzimy dla naszych klientów również takie statystyczne informacje celne.
Sama procedura zakładania spółki nie jest długa, jak już mamy podpisany akt notarialny, dokumenty, nazwy i inne detale ustalone. Wszystko dzieje się bardzo szybko, ponieważ w ciągu 24 godzin.
W Czechach jest to jednak lepiej usprawnione, bo notariusz pracuje już w systemie KRS. Jakiekolwiek późniejsze zmiany w spółkach dokonuje również sam notariusz w systemie KRS online. Gdyby ktoś chciał zmienić nazwę i siedzibę już założonej spółki lub zmieni się właściciel czy prezes, notariusz w Czechach ten fakt akceptuje i już na drugi dzień zmiana będzie widoczna w systemie. Notariusz jest za to odpowiedzialny. W Polsce po podpisaniu aktu notarialnego ktoś musi papierowo wysłać go do sądu, ktoś papierowo analizuje tę sprawę. Trwa to tygodniami, bo system jest przeciążony – nawet czasem miesiącami.

Jak wygląda proces przeniesienia działalności do Czech?

Jeśli ktoś chce przenieść swój biznes za granicę, to procedura wygląda tak, że właściwie otwieramy nową działalność. Z reguły trzeba otworzyć nową firmę, a tę polską zostawia się, zamyka, zamraża lub wstrzymuje.

Jakie są zalety otwarcia działalności w Czechach, najczęstsze powody podjęcia takiej decyzji?

Pod tym względem Czechy mają wiele zalet – bardziej przychylne prawo podatkowe i znacznie bardziej przejrzyste zasady. Działalność w Czechach wychodzi korzystnie podatkowo, ponieważ jest bardzo wysoka kwota wolna od podatku w przeliczeniu. Zakładając działalność możemy zadeklarować, nawet nie mając żadnych kosztów, że mieliśmy koszty w wysokości 60%. To jest takie udogodnienie, że przedsiębiorca płaci podatek tylko od pozostałych 40%. To dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają kosztów, a wystawiają faktury. Podatek jest mniejszy, a do tego jest coroczna ulga. Komunikacja z urzędami odbywa się praktycznie w całości online. Istnieje coś w rodzaju profilu zaufanego, tylko bardziej rozbudowanego, więc większość spraw załatwimy droga elektroniczną. Jeśli klient powierzy nam pełnomocnictwa, tym bardziej nigdzie nie musi chodzić. Klienci cenią sobie stabilność, uproszczone, stałe procedury i podatki. Od kilku lat to się nie zmienia. Kapitał zakładowy także jest korzystniejszy – u nas 5.000 zł, w Czechach wystarczy jedna korona. Istnieje większa możliwość odliczenia podatku VAT, dużo większy wachlarz tego, co możemy wliczyć do kosztów, jeżeli dana rzecz rzeczywiście nam służy do celów firmowych. Na samochody nie ma akcyzy. Jak odliczamy VAT za auto, to mamy możliwość odliczenia pełnego VAT-u, jeżeli korzystamy z samochodu do celów służbowych. Opłata za zarejestrowanie samochodu w Czechach jest także dużo tańsza, bo tylko koszty przeglądu i stosunkowo niewielka opłata w urzędzie. Składki emerytalne są – bardziej niż w Polsce – uzależnione od wysokości dochodu. Na start płacimy około 800 zł za działalność, a jak się nie przekroczy pewnego progu, pozostaja takie cały czas. Sprzedaż i nabycie udziałów w spółce jest także nieskomplikowane, bo sami z notariuszem jesteśmy w stanie to załatwić. Notariusz w systemie wpisuje wszystkie informacje.

Czy oferujecie pomoc w obsłudze firmy po jej założeniu, na przykład w prowadzeniu księgowości?

To nasz główny produkt. Rejestrujemy firmę do wszystkich potrzebnych podatków i rozliczamy comiesięcznie. Obsługujemy podmioty polskie i czeskie, również firmy, które prowadzą sprzedaż przez Internet i muszą się rozliczać w Czechach. Nasza firma gwarantuje kompletne usługi w prowadzeniu księgowości, deklaracji skarbowych, prowadzimy kadry-płace, wykonujemy deklaracje celne intrastat, reprezentujemy Klienta przed wszelkimi urzędami oraz innymi instytucjami. Jesteśmy w stanie zatrudnić na umowę o pracę, stworzyć listę płac. Oferujemy tłumaczenia. Obsługujemy kompleksowo wszystkie sprawy w urzędzie skarbowym, jesteśmy w stanie we wszystkim pomóc. To nie jest takie proste, jeżeli ktoś jest trochę tutaj, a trochę tam – trzeba mieć doświadczenie w prawie europejskim i my go posiadamy.

Jak pandemia wpłynęła na działalność firm czeskich?

Część firm, szczególnie te, które prowadziły sprzedaż internetową, wzmocniła się. Niektórzy klienci jednak musieli zmniejszyć zakres swego działania. Niektórzy stracili, niektórzy zyskali, jak na całym świecie.

PROCART
Štefaníkova 123/22
737 01 Český Těšín
tel: +420 732 763 216

info@procart.cz
procart.cz/pl/
ksiegowoscwczechach.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here