Dawno, dawno temu… czyli jak powstała linia tramwajowa

0
322
- reklama -

Pomysł budowy linii tramwajowej pojawił się w 1894 r. Rok później do słupskich włodarzy trafił folder dotyczący budowy miejskiej kolei z taborem napędzanym gazem z fabryki Dessau. Wozy napędzane za pomocą instalacji gazowej nie wymagały budowy trakcji elektrycznej, a warto przypomnieć, że wtedy Słupsk nie posiadał jeszcze elektrowni miejskiej z prawdziwego zdarzenia.
Na szczęście dla Słupszczan z pomysłu zrezygnowano, a kiepskie doświadczenia innych miast uspokoiły ostrożnych urzędników. W 1897 r. taką linię tramwajową uruchomiono w Jeleniej Górze. Szybko okazało się, że wozy były kłopotliwe ze względu na niewielką moc i częste awarie. Po dwóch latach z nich zrezygnowano. Jak podają źródła historyczne, wątek tramwajów w Słupsku, co jakiś czas pojawiał się na nowo. Brano również pod uwagę uruchomienie tramwaju konnego.
Ostatecznie 9 listopada 1898 r. włodarze miasta powierzyli budowę tramwaju elektrycznego firmie Nordische Elektrizitäts und Stahwerke Aktien Gesellschaft
z Gdańska. Zlecił ją, nie kto inny, jak Hans Matthes, do którego zasług należy również budowa stojącego do dzisiaj ratusza.
Do uruchomienia tramwaju elektrycznego jednak nie doszło. W roku 1901 opóźnienia w tworzeniu kanalizacji miejskiej pokrzyżowały budowę linii tramwajowej. Kanalizowanie miasta zakończono dopiero kilka lat później, a ulice wybrukowano. Jednak był to czas, gdy na ul. Amtstrasse 18 ( obecnie ul. Kopernika) rozpoczęto już budowę miejskiej elektrowni.
Temat tramwaju powrócił dopiero w 1909 r. Przy miejskiej elek-trowni wzniesiono budynek przeznaczony na przyszłą remizę tram-wajową. Obiekt miał
6 bram i mógł pomieścić 12 wozów o długości 10 m. Z początkiem roku 1910 rozpoczęto poszukiwania projektanta i wykonawcy miej-skiej linii tramwajowej.
26 kwietnia 1910 r. zgodę na jej budowę wydała Komisja Finansowa. Godnie przyjęli ją również słupscy radni. Miasto przyjęło ofertę firmy Siemens Schucert Werke. Na poczet budowy zaciągnięto pożyczkę w Miejskiej Kasie Oszczędnościowej. Uruchomienie linii zaplanowano na 1 września 1910 r. co miało uświetnić obchody 600-lecia miasta.
Ostatecznie tramwaj na ulice miasta wyjechał
3 września, ale do użytku publicznego został oddany dzień później. Według danych na istniejącym wtedy odcinku tramwaje przewiozły w tym dniu 4820 pasażerów. 5 września świętowano również odwiedziny cesarskiej pary Wilhelma II i Augusty Wiktorii.
Po kilku dniach zainteresowanie jazdą tramwajem spadło i już 9 września przewiozły tylko 825 osób.
Budowę linii dokończono jednak pod koniec miesiąca
i 25 września tramwajowe wozy jeździły na całej zaplanowanej wcześniej trasie. Jak podawała wtedy gazeta „Stolper Post” w całym miesiącu wrześniu z usług tramwaju skorzystało 56 800 osób.
cdn.
Źródło: „Słupskie tramwaje” Michał Szymajda.

- reklama -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here